Het “Instituut Voor Turkse Studies Integratie En Onderzoek” wil op basis van wetenschappelijk
onderzoek bijdragen aan de harmonieuze samenleving in België en de onderwijsachterstanden
terugschroeven. De afgelopen jaren nam het aandeel leerlingen die thuis een andere taal spreken
dan het Nederlands steeds toe. 48% van de leerlingen in Vlaanderen spreekt thuis een andere taal
dan het Nederlands [1] . Diversiteit en meertaligheid zijn dus dagelijkse kost in Vlaanderen. Ook de
onderwijsachterstand van leerlingen met een migratieachtergrond zijn helaas een dagelijks topic. De
recente, niet zo fraaie PIRLS-resultaten wezen uit dat kinderen met een andere thuistaal dan het
Nederlands 3 tot 7 maanden achterophinken qua leesvaardigheden [1] . Bij de 200 000 Belgen met
een Turkse achtergrond zijn die achterstanden soms nog groter dan bij leerlingen met een andere
etnische achtergrond [2, 3] . Als instituut voelen wij ons geroepen om verandering te brengen in deze
trend.
Waar streven we naar?
Een gebalanceerde meertaligheid brengt niet alleen cognitieve, maar ook economische,
professionele en sociaal-emotionele voordelen met zich mee [4, 5, 6] . Als Instituut Voor Turkse
Studies Integratie En Onderzoek is het onze droom om ervoor te zorgen dat elke Turks-
Nederlandstalige leerling die voordelen kan ervaren en inzetten in de maatschappij.
Hoe gaan we te werk?
Onderzoek vormt de basis van onze aanpak. Op basis van wetenschappelijke evidentie zoeken we de beste manier om scholen, ouders en leerlingen te ondersteunen in de meertalige realiteit van vandaag. Om ons doel te bereiken,
focussen we niet enkel op de taalvaardigheden, maar vertrekken we vanuit een integrale, holistische visie op leren. We werken aan allerlei verschillende schoolse vaardigheden van de kinderen en betrekken de context
in ons verhaal. We staan niet enkel stil bij de cognitieve aspecten van leren, maar ook bij de emotionele en sociale.
Die aanpak is niet alleen effectief [7, 8, 9], maar ook motiverend. Kinderen zijn van nature uit nieuwsgierig, maar verliezen hun intrinsieke motivatie soms omdat ze weinig succeservaringen opdoen. Die nieuwsgierigheid en intrinsieke motivatie zijn nochtans de motor om tot effectief leren te komen [10, 11, 12], onder meer omdat kinderen meer capaciteiten inzetten als ze echt willen leren. De holistische aanpak, in combinatie met de
Turkse taal en cultuur geeft ons aanknopingspunten om de nieuwsgierigheid van de kinderen aan te wakkeren.
Dat alles doen we met een bijzondere aandacht voor de meertalige persoon. Meertalig zijn betekent niet alleen meerdere talen spreken. In onze aanpak focussen we dus ook op alles wat met deze meertaligheid samenhangt,
m.a.w. de talige maar ook culturele, emotionele en sociale aspecten die dat met zich meebrengt.
Meertaligheid wil niet zeggen dat we enkel aandacht besteden aan het Turks. Aangezien de kinderen in Vlaanderen wonen, naar school gaan en zullen werken, is komen tot een excellente taalvaardigheid Nederlands de manier
om hen een succesvolle schoolloopbaan en later ook een succesvolle carrière te garanderen. Dat zegt ook onderwijsexpert Dirk Van Damme [13]. Het stimuleren van het Turks is slechts een middel om dat doel te
bereiken. Er is namelijk veel wetenschappelijk bewijs dat een goede taalvaardigheid in de erfgoedtaal Turks, de basis vormt voor de talige competenties in het Nederlands [14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23]. Aangezien we werken
op dezelfde ontwikkelingsdoelen als de kleuterklassen, zorgen we als instituut voor een extra vorm van leerbegeleiding zodat een transfer van competenties tussen het Turks en het Nederlands kan optreden.
Op die manier willen we de onderwijsprestaties van de tweetalige kinderen verbeteren. Onze aanpak is schematisch voorgesteld in figuur 1.
Wat bieden we aan?
Zoals beschreven hierboven, zetten we vooral in op de Turks-Nederlandstalige ontwikkeling van jonge kinderen om zo hun kansen in België te verhogen. Om dat doel te realiseren, willen we samenwerken met zo veel mogelijk instellingen
en organisaties. Ook voor uw organisatie kunnen we iets betekenen. Hieronder staan verschillende van onze initiatieven opgesomd.
- Onderwijsprojecten voor meertalige kinderen om hun Nederlands/Frans, Turks en andere schoolse vaardigheden te verbeteren;
- Expertise en ondersteuning aan leerkrachten, scholen en andere organisaties omtrent meertaligheid;
- Informatiemomenten voor ouders om hen te ondersteunen in de talige maar ook schoolse prestaties van hun meertalige kinderen;
- Cursussen en trainingen om de emancipatie en integratie van de allochtonen in België te bevorderen;
- Cursussen academisch Turks en workshops voor jongeren over heel Europa;
- Een babbelclub Turks waarbij niet-moedertaalsprekers het Turks kunnen inoefenen;
- Ondersteuning voor Turkse Erasmussstudenten en Turkse academische personeel die naar België komen.
- Samenwerking met andere organisaties en verenigingen die soortgelijke doelen nastreven